Biologische voedingsmiddelen zijn in trek omdat de mens bewuster omgaat met zijn gezondheid en omdat het aanbod steeds groter wordt. Dat is echter een bedreiging voor de chemische land- en tuinbouw die steeds meer onder druk komt te staan. Het is niet vreemd dat er regelmatig onderzoeksrapporten verschijnen waarin beweerd wordt dat er geen enkel verschil is tussen biologische en chemische geteelde gewassen. De smaak mag dan wel wat aangenamer zijn, maar dat is bijkomstig volgens de onderzoekers. Onlangs heeft de commerciële tv-zender VTM in België gemeend nog eens te moeten aantonen dat er geen verschil is tussen beide omdat er evenveel nutriënten aanwezig zijn.

Dat is logisch omdat de kwantiteit van het eiwit, vet, koolhydraat, vitaminen en mineralen genetisch wordt bepaald en niet afhankelijk is van de teeltwijze. Dat weten de onderzoekers ook, maar die houden de lippen strak op elkaar. Als een landbouwgewas zijn voedsel onvoldoende in de bodem vindt, ontstaan er gele, bruine of zwarte vlekken, de plant wordt ziek en sterft af. Een onderzoek naar de kwantiteit van nutriënten van een gewas bepaalt niet de kwaliteit. Opvallend en overtuigend in deze reportage was het eigen organoleptisch onderzoek van de consument dat steunt op zintuiglijke waarneming en instinct. Zij bepaalden het onderscheid in kwaliteit door zien, ruiken, proeven en betasten. Een kok kreeg een mand aangeboden met zowel biologische als chemische geteelde gewassen, maar zag met zijn blote oog meteen het onderscheid. Hij maakte een soep van beide die bij wijze van proef aan willekeurige voorbijgangers werd aangeboden. Bijna alle proevers gaven de voorkeur aan de biologische soep.

Objectief onderzoek vertrekt vanuit ander normen. Biologische gewassen groeien trager, hebben een vast en gezond weefsel, een stevige structuur, bezitten meer ruwe vezels, zijn rijker aan aromatische stoffen, micronutriënten en bioactieve substanties. Dit zijn de geneeskrachtige stoffen die ook in kruiden aanwezig zijn. Het zijn deze subtiele stoffen die wel gevoelig zijn voor de teeltwijze. VTM moet zijn adverteerders sussen en doet dat op de kap van zijn eigen kijkers, dit is schandalig! De land- en tuinbouw, de bio-industrie en de voedingsindustrie zijn economisch gezien de machtigste sectoren omdat we drie keer per dag eten of duizend keer op een jaar. De mens wordt systematisch door reclame en onjuiste informatie steeds meer afhankelijk. Nochtans ligt de macht bij de consument, want hij bepaalt wat er in de rekken komt.

 

Jan Dries   


Blog in samenwerking met:

www.europeseacademie.be

www.natuurgeneeskundigen.be en

http://natuur-en-gezondheid.skynetblogs.be