+32-(0)89 355246

Eieren zijn gezond en goed voor de slanke lijn!

Eieren zijn gezond en goed voor de slanke lijn!

Nu de fipronilcrisis voorbij is, kunnen we weer met een gerust gemoed eieren eten. Eieren van biologische kwaliteit zijn overal verkrijgbaar en herkenbaar aan de Europese eicode ‘0’. Een spiegelei of een zacht gekookt ei is ideaal voor de gezondheid. Hard gekookte eieren verteren moeilijker en verhogen het risico op darmverstopping. En hoe zit het met de cholesterol die in het eigeel aanwezig is? Geen probleem, eigeel werkt cholesterolverlagend.

Eiwit of proteïne
Het kippenei heeft een prachtige vorm die het nieuwe leven symboliseert en staat voor levenskracht. Inhoudelijk bestaat een ei uit eiwit en eigeel of de dooier. Het ei levert 12,9 gram/100 gram eiwit of proteïne en 11,7 g vet waarvan 1,7 g hoogonverzadigde vetzuren en nauwelijks koolhydraat (0,6 g). Een ei is een goede proteïneleverancier en is belangrijk voor de aanmaak van de cellen, spieren en hormonen en is betrokken bij talrijke enzymen. Het is een licht verteerbaar eiwit en levert een bijdrage aan de dagelijkse behoefte die op 0,5 gram per lichaamsgewicht ligt.

Waardevol eiwit
Een ei levert geen grote hoeveelheid proteïne op, maar wel een waardevol eiwit. Proteïne zit zowel in het eiwit als in het eigeel. De kwaliteit van een eiwit wordt bepaald door zijn biologische waarde en die hangt af van de samenstelling en van de verteerbaarheid. Voedingsmiddelen waarvan het eiwit alle essentiële aminozuren of de bouwstenen van het eiwit bevat, worden als ‘volwaardig eiwit’ beoordeeld of een eiwit met een hoge biologische waarde zoals dat in de vakliteratuur heet. Bij een kippenei ligt de biologische waarde op 100%. Het kippenei heeft bovendien een redelijk goede eiwit/vet verhouding, vandaar de goede vertering. Het is aan te raden om regelmatig een ei te eten.

Eigeel is krachtvoer
Het eigeel is het voedsel van het kuikentje dat op korte tijd zich zodanig weet te ontwikkelen om uit de schaal te breken. Een eierdooier weegt ongeveer 19 gram, waarvan 16,1% eiwit en 31,9% vet, dat is een uitstekende verhouding E/V. Eén eigeel bevat 314 mg cholesterol, dat is vrij hoog en bezorgt het ei onterecht een bedenkelijke reputatie. Het eigeel is rijk aan vitamine A en vitaminen van het B-complex en talrijke mineralen, vooral aan fosfor. Eigeel is uitzonderlijk rijk aan zink en verder koper, mangaan, chroom, seleen en jodium. De ervaring heeft geleerd dat rauw eigeel het cholesterol in het bloed verlaagt. Dat is experimenteel vastgesteld. In Duitsland komt men tot een gelijkaardige vaststelling en gaat men er vanuit dat eieren geen invloed hebben op het cholesterolgehalte in het bloed. Er zijn mensen die iedere ochtend twee eieren eten en geen verhoogd cholesterol hebben. Bij een spiegelei of een zacht gekookt ei blijft het eigeel rauw en behoudt het zijn bijzondere eigenschappen. Het wit van een ei is rauw moeilijk verteerbaar. Het cholesterolverlagend effect is enkel vast te stellen bij rauw eigeel. Vandaar dat we altijd een zacht gekookt eitje of een spiegelei aanbevelen. Cholesterol wordt niet alleen via de voeding aangevoerd, maar hoofdzakelijk door de lever geproduceerd. Mensen die stressbestendig zijn of veel bewegen en gezond eten, hebben meestal geen last van verhoogde cholesterol tenzij er een genetische aanleg voor is.

Afslanken met eieren
Uit onderzoek blijkt dat eieren een snel verzadigingsgevoel geven en ze houden de bloedsuikerspiegel stabiel. De drang naar voedsel, ook valse honger genoemd, blijft uit. De eiwitvertering vraagt meer energie dan bij vet of koolhydraat waardoor er meer calorieën worden verwerkt wat tot gewichtsreductie leidt. Een ei is geen dikmaker en kan bij ieder afslankdieet gebruikt worden.

Opgelet voor salmonella
Salmonella is een bacterie die eigen is aan kippen, varkens en andere dieren en zet zich vast op de schaal. Er wordt gewezen op het gevaar van rauwe eieren, maar het gevaar ligt uitwendig op de schaal die van nature een bacterieremmende laag bezit. Uiteraard kan door het breken van de schaal tijdens een bereiding de inhoud van het ei besmet geraken. Salmonellavergiftig kent vier belangrijke symptomen: diarree, buikpijn, maagklachten en koorts.

Biologische kwaliteit
Kies altijd biologische eieren omdat de kippen zich voeden met granen van biologische kwaliteit. Bovendien lopen deze kippen door de dag buiten en hebben ze een vrij normaal leven. Dat kan niet gezegd worden van batterijkippen of kippen die met duizenden in een stal samenleven. Modern kippenvoer is samengesteld uit diverse ingrediënten, voedingsadditieven en antibioticum en is samengeperst in granulaten. De smaak is zodanig gemanipuleerd dat de kippen deze aantrekkelijk vinden zodat ze iedere dag hun ei leggen.

Het bewaren van eieren
Eieren worden in de koelkast bewaard met de stompe kant naar boven, dan blijft de dooier op zijn plaats. Eieren zijn tot 28 dagen eetbaar, maar dat is de uiterste grens. Als eieren te oud zijn, wordt het eiwit waterig wat er op wijst dat de structuur verzwakt. Er komt meer lucht door de schaal, er treedt oxidatie op en het maakt het ei fragiel. Eieren die te oud zijn kan men niet meer koken of bereiden. Leg eieren niet te dicht bij voedsel met een sterke of typische geur zoals knoflook omdat de schaal doorlaatbaar is. Om de versheid te controleren zijn er 3 bekende technieken:

  • Leg een ei in een glas water met zout, zinkt het ei dan is het vers. Oudere eieren drijven.
  • Breek het ei op een plat bord. Als de dooier mooi bol is en zich in het midden van het eiwit bevindt, is het een vers ei.
  • Als u het ei zachtjes heen en weer schudt bij het oor en u hoort niets, dan is het ei vers omdat de structuur nog stabiel is.

Denk eraan, alleen gelukkige kippen leggen gezonde eieren!