+32-(0)89 355246 europeseacademie@skynet.be
  • Het is onvoorstelbaar wat er allemaal geslikt wordt om gezond te blijven, terwijl een tabletje nooit een voedingsmiddel kan vervangen of de nadelen van een verkeerde voedingswijze kan opvangen. Volgens wetenschappelijk onderzoek is het niet bewezen dat deze dure tabletjes ook echt helpen. Gezonde voedingsmiddelen leveren alles wat we nodig hebben en van de hoogste kwaliteit.

Materiële benadering
De voeding wordt eenzijdig materieel benaderd, d.w.z. vanuit de nutriënten en micronutriënten met de daarbij behorende calorieën. Mensen die willen afslanken spreken enkel over calorieën en toch hebben ze het moeilijk om gewicht te verliezen omdat overgewicht een complex probleem is waar veel meer bij komt kijken dan alleen calorieën tellen. Een voedingsmiddel is samengesteld uit duizenden stoffen die samen een geheel vormen en er voorzorgen dat ons lichaam als een levend geheel goed functioneert. Al deze stoffen horen samen en verliezen hun werking als ze uit elkaar worden gehaald. Suiker is onze belangrijkste voedingsstof, maar toegevoegde suiker die uit zijn natuurlijk verband wordt gehaald, noemen we ‘het zoete vergif’. Het denken over gezondheid is gericht op geïsoleerde stoffen die vaak in het laboratorium bereid worden. De advertenties maken iedereen bang want een tekort aan bepaalde stof kan leiden tot talrijke ziekten wat op zich correct is. Het is helaas geen oplossing om de in de voedingsproducten ontbrekende stoffen via tabletjes te slikken. Een terug keer naar echt, gezond voedsel is de enige oplossing. De voedingssupplementenindustrie speelt deze gegronde angst uit en levert een groot aanbod aan allerlei geïsoleerde stoffen die volgens sommige onderzoekers totaal waardeloos zijn en volgens anderen soms een medicinale werking kunnen hebben. Het lijkt zo simpel: elke dag een supplement slikken en u krijgt een betere huid, een verhoogde immuniteit, u bent beschermd tegen kanker en andere vreselijke ziekten, zo eenvoudig is het niet. De enige echte boodschap is gezonde voeding. We hebben er al eerder op gewezen dat voedingssupplementen op basis van kruiden totaal iets anders zijn dan vitaminetabletjes.

Vitamine C
In de herfst slikt men ontzettend veel vitamine C tabletjes om tegen het gure winterweer beschermd te zijn en om geen griep op te lopen. Een huisarts vertelde dat hij veel hoestende en kuchende kinderen over de vloer kreeg terwijl de begeleidende ouder beweerde dat ze nochtans vitamine C hadden geslikt. Een voedingsvitamine is een gevoelige stof die deel uitmaakt van een voedingsmiddel en verbonden is met ontzettend veel andere stoffen omdat ze samen een werking hebben. Een vitamine C tablet is in het labo samengesteld uit chemische stoffen en wordt vrij snel uitgeplast. Acerolasap is bijzonder rijk aan vitamine C (1000 mg/100 g) of zwarte bessen (189 mg/100 g), maar veel voedingsmiddelen bevatten grote hoeveelheden vitamine C, o.a. aardbei, ananas, appel, avocado, witte bes, citroen, grapefruit, honingmeloen, kiwi, mandarijn, mango, meloen, papaja, passievrucht, sinaasappel, bloemkool, broccoli, groene kool, koolrabi, paprika, peterselieblad, rode kool, spruiten, tuinkers, venkel, waterkers enz. Hou er rekening mee dat bij koken verlies optreedt.

Vitamine D
Vitamine D maken we zelf aan door het zonlicht, vooral tijdens de zomer en is belangrijk voor het bot, de huid, de immuniteit en heeft invloed op de vorming en de groei van de cellen. Een tekort aan vitamine D zorgt voor botontkalking, gehoorschade, oorsuizingen, verlaagde immuniteit en een verhoogde vatbaarheid voor infectieziekten en winterkwalen. Een tekort ligt vaak aan de basis van spierklachten en spierspanningen, maar ook leveraandoeningen of galproblemen. Vitamine D komt in zeer kleine hoeveelheden voor in melk, room, kaas, vooral in Emmentaler en Gouda, maar ook in eigeel, boter en margarine, champignons en uitzonderlijk veel in eekhoorntjesbrood. Het slikken van vitamine D tabletjes kan leiden tot hypercalciëmievergiftiging met misselijkheid, braken, diarree, hoofdpijn en vermoeidheid als symptomen.

Omega 3-vetzuren
Omega 3-vetzuren maken deel uit van de meervoudig onverzadigde vetzuren. Een tekort aan omega 3 komt niet voor, tenzij bij ondervoeding. In een evenwichtig gezonde voeding krijgen we meer dan voldoende binnen. Omega 3 komt voor in melk, eieren, granen, peulvruchten, noten, zaden, pitjes, maar ook in groenten zoals in spinazie en postelein, maar vooral in lijnzaadolie, hennepolie, walnootolie en koolzaadolie. Olijfolie is bijzonder arm aan omega 3-vetzuren, maar heeft talrijke andere goede eigenschappen.

Betacaroteen
Het is niet te geloven dat mensen tabletjes slikken waar caroteen in zit verwerkt, terwijl verse worteltjes deze stof in overvloed leveren. Wie erg veel worteltjes eet, krijgt een donkere huid omdat het lichaam het overtollige caroteen via de huid uitscheidt. Men noemt dit ‘carotenemie’, een bewijs dat voedsel tot in de huid doordringt. Sommige schoonheidsspecialisten raden hun cliënten aan om meer worteltjes te eten waardoor ze een goudbronzen huidskleur krijgen.

Collageen
Collageen is een eiwit in de botten, gewrichten en huid en zorgt voor stevigheid en structuur. Met ouder worden neemt de aanmaak en het herstel ervan af, waardoor de huid slapper wordt en rimpels vertoont, maar ook snel brekende nagels, osteoporose en haaruitval wijzen op een mogelijk te kort. Er is een verband tussen collageen en het mineraal silicium, ook kiezelzuur genoemd. Het heeft geen zin collageen in tabletvorm te nemen terwijl kiezelzuur de aanmaak van collageen verzekert. Dit mineraal komt in grote hoeveelheden voor in granen, vooral in haver en havermout, maar ook in de aardappel, zonnebloem, peterselie, bloemkool, spinazie, selderij, druiven, aardbeien, appel enz. In een gezonde voeding is een tekort aan collageen uitgesloten.

Hyaluronzuur
Hyaluronzuur is een glycosaminoglycaan dat veelvuldig voorkomt in het bindweefsel, epiteelweefsel en het zenuwstelsel en houdt de huid soepel doordat voldoende vocht wordt vastgehouden en volume geeft aan de huid. In de cosmetica is het een erg geprezen middel om de hydratatie van de huid te verzekeren, maar dat kan beter met gezonde voeding. Een gezonde waterhuishouding is doorslaggevend en dat heeft te maken met een goede natrium/kalium verhouding, d.w.z. weinig zout gebruiken, anders houdt u te veel vocht vast en belast u het hart en de nieren. Hyaluronzuur komt voor in bladgroenten, veldsla, boerenkool, aardappelen en amandelen. Waarom zoveel geld verkwisten voor producten waarvan men weet dat ze niet helpen, terwijl al deze stoffen in overvloed in gezonde voedingsmiddelen aanwezig zijn.