• Een consumentenpsycholoog is gespecialiseerd in het koopgedrag van de consument en wordt hoofdzakelijk ingehuurd door de supermarkten en de voedingsindustrie met als doel klanten te misleiden zodat de verkoopcijfers stijgen. Zeg niet te snel, ik laat me niet beetnemen, iedereen is beïnvloedbaar, zeker als er geraffineerde technieken worden toegepast. Dure A-merken op ooghoogte spelen in op het gemoed van de koper en zet aan om meer te kopen dan men van plan was. Wie naar de supermarkt trekt, veegt beter eerst de ogen goed uit en zorgt voor een olifantenhuid om alle verlokkingen te weerstaan.

Vers voedsel
Wie echt gezond wil eten, gaat zo weinig mogelijk naar de supermarkt en stapt liever een natuurvoedingsmiddelenwinkel binnen of koopt rechtstreeks bij de bio-boer. Bij de ingang van de supermarkt maakt u meteen kennis met de afdeling van vers voedsel, voornamelijk groenten en fruit, soms ook noten, pitten en zachte zaden. Ze worden mooi gepresenteerd en verstuivers zorgen ervoor dat de groenten zolang mogelijk vers blijven. De plant is de basis van al het voedsel op aarde. Zij is het enig levend wezen dat in staat is om zonne-energie op te vangen en om te zetten in nutriënten. Vruchten zijn eveneens rijk aan lichtenergie en bevatten levenskracht omdat ze het leven voortzetten. Helaas stappen veel mensen deze afdeling snel voorbij om hun heil te zoeken in de bonte verpakte voedingsproducten. Ze zijn mechanisch en thermisch verwerkt waardoor een deel van de voedingswaarde verloren gaat, maar ook talrijke uiterlijke kenmerken. Om een voedingsproduct verkoopbaar aan te bieden worden E-nummers als camouflage toegevoegd. Hoe verder het voedsel van de oorspronkelijk bron is verwijderd, hoe verder de kwaliteit dwaalt. Het is niet vreemd dat door overwegend voedingsproducten te gebruiken, de gezondheid sterk is achteruitgegaan. Veel mensen hebben geen energie meer en zijn niet bestand tegen stress en maatschappelijke druk. Darmkanker is een veel voorkomende vorm die bij niet tijdige opsporing fataal kan zijn. We wandelen met de consumentenpsycholoog door de supermarkt en zijn verrast over de vele verborgen trucjes met als doel meer te kopen.

Dichtgeplakte ramen
Vaak worden de ramen dichtgeplakt met allerlei grote stickers waarop de promo’s van de week gepresenteerd staan. Er zijn zoveel stickers dat u niet van binnen naar buiten kunt kijken. Supermarkten proberen de klanten zolang mogelijk in de winkel te houden door het besef van tijd uit te schakelen. U zult nooit een klok zien hangen en zelden speelt de radio want die kan de tijd weleens verraden. U kunt wel zeggen, ik laat me niet vangen, maar iedereen is beïnvloedbaar, zeker als het op geraffineerde wijze gebeurt.

Winkelkarren worden steeds groter
De winkelkarren worden steeds groter, zelfs 40% groter dan tien jaar geleden. Ze zijn abnormaal groot met als doel om ze vol te laden ondanks dat de gezinnen kleiner zijn geworden. Er zijn ook winkelmandjes, maar die puilen snel uit en worden weinig gebruikt. Alleen heel bewuste kopers houden zichzelf in toom, maar het blijft een gevecht tegen allerlei verleidingen.

Fruit en groente vooraan
Bijna altijd staan verse voedingsmiddelen vooraan bij de ingang. Het doet denken aan de bruisende markten in het zuiden. Een blik op al die verse voedingsmiddelen roept het idee van gezondheid op. Meestal belanden bananen, sinaasappelen of druiven in de winkelkar, want bewust of onbewust denkt men dat gezondheid belangrijk is. Het geweten wordt gesust als men verder ongezonde spullen koopt. Even snel dwaalt men af naar de afdeling van kleurrijke verpakte voedingsproducten of kant en klaar gerechten. Ongezonde snacks staan nooit kort bij de ingang.

Uitpuilende bakken
De bakken van fruit en groenten puilen uit en scheppen een sfeer van overvloed en dat roept het idee van lage prijzen op. Het is nochtans geen goed idee om fruit of groenten zo hoog op te stapelen. Iedereen heeft wel eens de neiging om een paprika, banaan of een ander voedingsmiddel in de hand te nemen en het in de kar te leggen. Bij het vastpakken van een voedingsmiddel of voedingsproduct is men sneller geneigd om het te kopen. Bij voedingsproducten wordt zelden gecontroleerd of er niet te veel E-nummers in zitten. Soms zitten er zeven tot acht verschillende E-nummers in één product. Voedingsadditieven hebben wel degelijk bijwerkingen. Van sommige wordt beweerd dat ze het risico op kanker of dementie verhogen.

Twee producten, één gratis
Op het einde van een wandelpad staat meestal een promotiestand met 1 kopen en 1 gratis. Een promotie van 1 kopen en 1 gratis werkt beter dan 50% korting. Als een voedingsproduct 50% goedkoper wordt, denkt men spontaan dat de vervaldatum nabij is of dat het om een restant gaat. 1 kopen 1 gratis betekent evenwaardig. De klant krijgt het gevoel dat hij iets gratis heeft gekregen en iets krijgen geeft altijd een voldoening. Rationeel bekeken weten we dat het een trucje is dat geen steekhoudt en toch laat bijna iedereen zich erdoor misleiden.

Afgeronde prijzen
Door een euro af te ronden op 99 cent ontstaat er een verrassend effect. We lezen van links naar rechts en zodra we die eerste nul zien verschijnen, krijgen we het gevoel een goede zaak te doen. Dat geldt niet voor alle producten. Basisproducten als melk en eieren waarvan de prijzen bekend zijn, krijgen net een rare afronding mee. Een doosje eieren voor 1,13 euro of melk voor 0,88 euro. Daarmee geeft de winkelier het gevoel dat de prijs eerlijk is berekend op basis van de werkelijke kosten en een kleine marge.

Proevertjes
Het is altijd aangenaam om uit te kijken naar de dame in koksmuts die een versgebakken smoutebol of iets dergelijks aanbiedt. Wie iets krijgt doet graag iets terug en dat betekent kopen. Vaak worden proevertjes persoonlijk aangeboden. Als u het lekker vindt, hebt u ook de neiging om te kopen. Als kinderen met hun ouders gaan winkelen zijn er allerlei trucjes om ook hen te beïnvloeden. Afleiding en een overvloed aan allerlei prikkels openen immers de weg naar beïnvloeding.

Geur van versgebakken brood
Aan de bakkersafdeling is het meestal druk. De geur van versgebakken brood roept herinneringen op. Het is niet te geloven, maar in sommige supermarkten wordt een kunstmatige geur van versgebakken brood verspreid terwijl er geen oven te bespeuren valt. Geur heeft immers een grote invloed op ons gedrag. Goedkoop stokbrood ligt meestal in het rek, maar het duurdere brood wordt vaak in een mooie rieten mand gepresenteerd. De consument hecht veel belang aan ambachtelijke bereidingen. Industrieel bereide voedingsproducten worden in een ambachtelijke sfeer te koop aangeboden.

Dure A-merken op ooghoogte
Dure A-merken liggen op ooghoogte zodat ze gemakkelijk te grijpen zijn. Goedkopere huismerken en budgetproducten liggen helemaal boven- of onderaan. Met moet ernaar zoeken of een extra inspanning doen. De gehaaste consument heeft vaak niet de tijd of zin om extra inspanningen te leveren. Supermarkten onderhandelen met hun leveranciers over de beste schapruimte.

Basisproducten ver uit elkaar
De winkelier heeft er alle belang bij dat de klant door de hele supermarkt loopt, daarom worden basisproducten ver uit elkaar gezet. Soms liggen melk, eieren en kaas op drie heel verschillende plaatsen terwijl ze logischerwijze bij elkaar horen te liggen. Door die basisproducten uit elkaar te halen, moeten klanten vaker de hele winkel door. Men komt overal producten tegen die men misschien toch nodig heeft.

Kassakoopjes
Kassakoopje is een van de oudste trucjes. Snoepjes die daar apart worden verkocht, kosten veel meer dan wanneer u ze in bulk koopt. Dat weet iedereen, maar toch trapt men er gemakkelijk in. Wie aan de kassa beland, is meestal een beetje suf van het winkelen en van het licht in de supermarkt. Men biedt dan minder weerstand tegen de verlokkelijke aanbiedingen. Ons gedrag wordt in ons dagelijks leven constant beïnvloed en dat is in de supermarkt niet anders. Een goede raad, laat u niet verleiden tot promo’s die u niet nodig hebt, houdt u strikt aan het boodschappenlijstje en speur eens wat hoger of lager in de rekken naar de goedkoopste producten. Zo doet u uw boodschappen zuinig, bewust en betaalbaar. Een goede raad, koop zoveel mogelijk verse voedingsmiddelen die u zelf bereid en beperk de aankoop van voedingsproducten. Dat is goed voor uw gezondheid en beter voor uw portemonnee.

Dankwoord verjaardag
Graag een woord van dank aan iedereen voor de vele felicitaties die ik naar aanleiding van mijn 85steverjaardag heb mogen ontvangen. Duizendmaal dank en we gaan gewoon verder.

Dikke darmkanker
Kanker is een verzamelnaam van verschillende kwaadaardige aandoeningen. Het gaat telkens om een ongecontroleerde celgroei. Dikke darmkanker is een kwaadaardig gezwel in de dikke darm. De precieze oorzaak is moeilijk te achterhalen. Het kan gaan om goedaardige poliepen die uitgroeien tot een kwaadaardig gezwel of die ontstaan na een darmontsteking. Darmziekten zoals de ziekte van Crohn of collitis ulcerosa kunnen het risico op darmkanker vergroten. De sterke toename van darmkanker is ongetwijfeld gerelateerd aan het moderne voedingspatroon, vooral het gebrek aan ballaststoffen. Voedingsproducten zijn zodanig verfijnd door de industriële bereidingen dat men er niet meer op kan kauwen. Er zijn E-nummers waarvan men vermoed dat ze het risico op kanker vergroten. Het eten van grote hoeveelheden vlees wordt vaak gezien als een verhoogd risico. Ons darmstelsel is in tegenstelling tot dit van carnivoren te lang om vlees goed te verteren. Een oud spreekwoord zegt, ‘de dood schuilt in de darm’. We kunnen ervan uitgaan dat in een gezonde darm het risico op darmkanker gering is, uitsluiten kan men dat nooit. Voldoende ballaststoffen, maar ook vet in de vorm van tafelolie, oliesaus, mayonaise, noten, zaden en pitten zorgen voor een betere begeleiding van de feces. Een gouden regel is, bij iedere maaltijd hoort een ontlasting. Regelmatig bewegen, maar ook een positieve gemoedstoestand heeft invloed op de darm via de bekende darm-hersen as. Vanaf 50 jaar kan men deelnemen aan stoelgangonderzoek dat door de overheid wordt georganiseerd. Tijdig opsporen verhoogt de kans op genezing aanzienlijk.

Opendeurdagen
Een opendeurdag is een ontmoetingsdag, een levendige en directe kennismaking met een van onze vier scholen, de diverse opleidingen en open cursussen, maar ook met enkele docenten, studieboeken en lesmateriaal. Een opendeurdag is inzichten verwerven in de wereld van de natuurlijke gezondheidszorg, is u overtuigen dat gezondheid het best op natuurlijke wijze en met natuurlijke middelen kan verbeterd en versterkt worden. Genezen kan ook op een zachte wijze zonder vervelende bijwerkingen. Een opendeurdag is even de sfeer opsnuiven en helpt u om de juiste opleiding of opencursus te kiezen. Zie website: www.europeseacademie.be

Voedingsconsulent
Het verband tussen voeding en kanker wordt steeds duidelijker. Veel mensen zijn op zoek naar een betere voeding en raadplegen een Voedingsconsulent. De Europese Academie organiseert in Antwerpen, Gent, Genk en Maastricht een eenjarige opleiding tot Voedingsconsulent. Deze opleiding wordt ook vaak uit persoonlijke interesse gevolg om de eigen gezondheid bij te sturen. Vraag vrijblijvend info en een proefles aan via europeseacademie@skynet.be en u ontvangt een uitvoerige beschrijving over alle aspecten van gezonde voeding.

Herborist
Herborist blijft een succesvolle topopleiding. Al 35 jaar biedt de Europese Academie de beste Herboristenopleiding aan. Ervaring is immers de beste garantie voor kwaliteit. Laat u onderdompelen in de fascinerende wereld van de kruiden.

Tweejarige opleiding Natuurgeneeskundig therapeut
Dit is een compleet nieuwe tweejarige dagopleiding in Genk op donderdag van 9.30 tot 16.15 uur volgens een uitgebalanceerd leerprogramma, gericht op het therapeutisch handelen. Vanaf de eerste lesdag maakt u kennis met de mogelijkheden van de natuurgeneeskunde, een zachte geneeswijze. ‘Behandel de zieke in plaats van de ziekte’ of ‘Alleen de natuur geneest’ zijn beroemde uitspraken van Hippocrates. Wenst u te werken vanuit een eigen praktijk of binnen een groepspraktijk, in een gezondheidscentrum, een kuuroord of een zelfhulpgroep leiden, dan is dit een uitgebalanceerde opleiding voor u. Er zijn zoveel mogelijkheden om uw medemens op een zachte en doeltreffende wijze behulpzaam te zijn. Kijk even naar onze website www.europeseacademie.be of vraag een folder of proefles aan via europeseacademie@skynet.be.

Een oud-student getuigt
Met dankbaarheid kijk ik terug op de tijd dat ik aan de Europese Academie in Maastricht de studie tot Gezondheidstherapeut heb gevolgd. Dat heeft mijn leven een geweldige positieve impuls gegeven. Daarom vind ik het fijn dat ik dit werk nog steeds in mijn praktijk mag doen en een bijdrage mag leveren aan de gezondheid van mensen die op mijn weg komen. Waarvoor ik zeer erkentelijk ben en graag van deze gelegenheid gebruik wil maken om u hiervoor hartelijk te bedanken.

Daniëlle Sampermans
www.daniellesampermans.nl